Przedszkole Wesołe Skrzaty nr 67 w Gdańsku wzięło udział w realizacji projektu, nad którym czuwała nauczycielka Tatiana Zaniewska , dyrektor oraz grono pedagogiczne:, Katarzyna Laszuk, Ewa Kruszyńska, Anna Wyrwińska, Bogumiła Głogowska, Anna Kępińska. W ramach obchodów „100. rocznicy odzyskania przez Polskę Niepodległości”, włączyliśmy się do uczczenia tego wielkiego wydarzenia poprzez udział w międzynarodowym projekcie edukacyjnym „Piękna nasza Polska cała”.
W projekcie brało udział 100 dzieci w wieku 3- 6 lat:
3- latki – Krasnoludki
4- latki – Chochliki
5-latki – Elfy
6-latki – Koszałki Opałki
Każda z grup otrzymała zadania do wykonania, dostosowane do wieku dzieci. Niektóre z zadań były realizowane przez wszystkie przedszkolaki.
W ramach projektu zostało zrealizowanych 11 zadań.
Naszym głównym celem jest kształtowanie postaw patriotycznych u najmłodszych, uwrażliwienie ich na piękno, folklor i tradycje Polski oraz kształtowanie tożsamości narodowej dzieci. Krzewienie wśród dzieci postaw patriotycznych w kontekście historii państwa i narodu polskiego. Działania projektowe były okazją to do tego, by budzić wśród najmłodszych i ich rodzin poczucie tożsamości narodowej i regionalnej, dumy z bycia Polakiem a także do wzmacniania więzi z rodzicami i integracji placówek oświatowych z terenu całej Polski i Kresów. Propagowałyśmy wśród dzieci i dorosłych postawy „patrioty” poczynając od małych rzeczy, które zaowocują w przyszłości postawą, którą nie powstydzi się żaden Polak.
W ramach projektu podjęłyśmy w naszym przedszkolu następujące działania, które były odpowiedzią na wyjątkowe święto – 100 Rocznica Odzyskania Niepodległości przez Polskę:
Zadanie 1. 9 listopada 2018 r. o godzinie 11: 11 został odśpiewany hymn przez wszystkie grupy, nauczycieli, personel administracyjno – techniczny - było to bicie rekordu dla Niepodległej. Została również zorganizowana uroczystość – ,,11 LISTOPADA – 100 LAT ODZYSKANIA NIEPODLEGŁOŚCI''
Zadanie 4. Potrafimy zaśpiewać dużo piosenek o Polsce i o tematyce patriotycznej: ,,Jesteśmy Polką i Polakiem'', „Płynie Wisła, płynie”, „Dzień Dobry Biały Ptaku”.
Zadanie 5. Z panem Robertem naszym instruktorem od tańców uczyliśmy się tańczyć: Polkę, Krakowiaka, Kujawiaka.
Zadanie 6. Potrafimy recytować i inscenizować różne wiersze: „Jedenasty listopada”, „Niepodległość”, „Co to jest Polska”, „Katechizm polskiego dziecka”, „Powiewa flaga” i inne.
Zadanie 7. Zorganizowaliśmy kącik patriotyczny. W naszym przedszkolu podjęłyśmy się realizacji podstawy programowej w zakresie poznawania regionu i języka kaszubskiego. Rodzice aktywnie włączyli się do realizacji podjętych działań. Dzięki nim zaczęłyśmy gromadzić różnego rodzaju przedmioty związane z Kaszubami: wazony, naczynia: wazy, talerzyki, kubeczki, pamiątki z różnych regionów z kaszubskimi nutami. Ponadto znalazły się też koszule z kaszubskim haftem, chusty, serwety, obrusy i serwetki. Nie zabrakło także bajek, baśni, legend, opowiadań, wierszy w języku kaszubskim i polskim. Wszystko razem z flagą kaszubską i godłem Kaszub - Gryfem stworzyło przepiękną wystawę. Podczas różnorodnych zabaw i zajęć dzieci zostały zapoznane z legendami kaszub. Dowiedziały się między innymi jak powstały Kaszuby, kto był opiekunem Kaszub, gdzie znajdują się przepiękne ziemie kaszubskie. Wszystkim bardzo spodobała się legenda z której dowiedziały się skąd się wzięły kolory na haftach kaszubskich. A było tych kolorów siedem: czerwony - to miłość, zielony - to przyroda, czarny - to noc, żółty - to słońce, granatowy - to morze, niebieski - to jeziora, błękitny - to niebo. Po ziemiach kaszubskich chodziły także olbrzymy zwane Stolemami, które nie zawsze były przyjazne dla ludzi. Prezentacje multimedialne pomogły przybliżyć dzieciom z czego słyną Kaszuby m. in. rzemiosło ludowe - hafty, garncarstwo, rzeźba, koszykarstwo. Dzięki multimediom dzieci oglądały różne filmy, ukazujące piękno Kaszub z licznymi jeziorami, górami i pagórkami, pięknymi lasami i kwiecistymi łąkami, czy urodzajnymi polami. Zorganizowaliśmy również kącik czytelniczy o tematyce patriotycznej.
Zadanie 9. Od początku przystąpienia do projektu nauczycielki wszystkich grup wprowadzały w czasie wolnym zabawy ludowe: „Mam chusteczkę haftowaną”, „Nie chcę cię znać”, „Mało nas do pieczenia chleba”. Jedną z zabaw ludowych jaką również poznaliśmy była zabawa andrzejkowa,którą przygotowała pani Kasia Laszuk.
Zadanie 10 . W przedszkolnej spiżarni. Chochliki postanowiły zachować namiastkę ciepłych jesiennych dni zamykając je w słoikach. Pamiętając, jak ważne dla naszego zdrowia jest zdrowe odżywianie, przygotowały zdrowe przetwory. Tym razem wybór padł na kompot z jabłek i fioletowych winogron z miodem.
Zadanie 12. Podczas wycieczki na pocztę zakupiliśmy kartkę, którą dzieci przyozdobiły, ułożyły życzenia i wysłaliśmy do Pani Ludmiły. Mamy nadzieję, że mapa Polski, która mam powstać z wszystkich nadesłanych pocztówek będzie wyjątkowa.
Zadanie 16. W ogrodzie Przedszkola dzieci dokonały uroczystego posadzenia Drzewa Pamięci dla „Niepodległej”- symbolu życia i wolności. Sadzonką jest przepiękny Dąb. W wydarzeniu uczestniczyła pani dyrektor która, zawiesiła tabliczkę z pięknym mottem: ,,Ludzkość jest drzewem,a ludzie są liśćmi. Drzewo trwa i rośnie, chociaż liście opadają''. Dzieci na pewno to wydarzenie zapamiętają i będą chodzić z przedszkolakami i ze swoimi rodzicami odwiedzać to miejsce oraz obserwować piękno tego drzewa w różnych porach roku.
Zadanie 18. Z racji, że jesteśmy Gdańszczanami i mieszkamy w samym sercu Kaszub wzrosły nasze możliwości co do poznawania naszego regionu. Koszałki Opałki i Elfy pojechały na wycieczkę do Muzeum Etnograficznego do Oliwy na lekcję edukacyjną ,,Kaszuby dawniej i dziś'', gdzie podziwiały cudowne rzeczy i przedmioty ręcznie robione. Każdy mógł wziąć do ręki Kaszubską tabakierę, która jest chyba najbardziej znaną tradycją kaszubską. Wiedzieliśmy już, że tabakierę wyrabia się z bydlęcego rogu, opiekając go na rozżarzonych węglach a następnie wbijając na drewniany kołek zwany kopytem, aby uzyskać płaski kształt. By uzyskać kaszubską używkę, trzeba wysuszone liście tytoniu zmielić na pył, dodając również zmielone suszone owoce i liczne przyprawy, między innymi miętę. Tak spreparowaną tabakę Kaszubi z namaszczeniem wsypują do tabakierki zrobionej z rogu i zawsze noszą przy sobie. My jesteśmy jeszcze za mali aby móc zażyć tabakę i przed zażyciem powiedzieć: „Chcemë le so zażec” , ale bardzo nam się podobała opowieść o tabace i o rzemiośle zwanym rogarstwem.
Zadanie 20. Zawody sportowe pt. „Biało-czerwoni”. Prowadzące: Katarzyna Laszuk, Tatiana Zaniewska. Dzieci z dwóch grup wiekowych 4 i 6 latki wzięły udział udział we wspaniałej spartakiadzie . Zawody rozpoczęły się od profesjonalnej rozgrzewki. Tego dnia dzieci przyszły do przedszkola ubrane w biało- czerwone barwy ze sportowymi akcentami. Zabawa była super, Koszałki Opałki opiekowały się młodszymi Chochlikami i pomagały im we wszystkich konkurencjach przez co zintegrowały się ze sobą, poznały co to jest doping sportowy , poznawały i przestrzegały również zasad zdrowej rywalizacji sportowej. Wszyscy zostali zwycięzcami a motto naszych zawodów brzmiało ,,Czy wygramy czy przegramy zawsze dobry humor mamy''. Uczestnicząc w różnego rodzaju konkurencjach sportowych przedszkolaki wykazały się niezwykłą sprawnością fizyczną. Uwieńczeniem zawodów było wspólne pamiątkowe zdjęcie.
Dodatkowe działania jakie wykonaliśmy poza projektem:
wzięliśmy udział w lekcji w bibliotece osiedlowej przygotowanej przez panią Anię ,,Legendy polskie”, hasłem przewodnim była ,,100 rocznica Odzyskania Niepodległości przez Polskę”. Podstawowym celem przedsięwzięcia była popularyzacja czytelnictwa wśród dzieci, propagowanie bogactwa polskiej literatury, zwrócenie uwagi na potrzebę dbałości o polszczyznę oraz wzmocnienie poczucia narodowej tożsamości. Z wielkim zaangażowaniem realizowaliśmy poszczególne zadania projektowe. Cieszymy się, że mogliśmy uczestniczyć w tak pięknym projekcie. Realizacja zadań projektowych wpłynęła w szerokim zakresie na podniesienie jakości pracy placówki. Zrealizowane zadania wzbogaciły nas o wiele nowych doświadczeń i sprowokowały do bardziej refleksyjnego spojrzenia na pracę, którą wykonujemy. Projekt służył doskonaleniu procesu wychowawczo – dydaktycznego, sprzyjał wszechstronnemu rozwojowi dzieci. Zawarte w projekcie treści wychodzą naprzeciw najnowszym tendencjom humanistycznej pedagogiki przedszkolnej, gwarantują indywidualny rozwój poprzez sięganie do ponadczasowych wartości, które są świadectwem przywiązania do historii i tradycji.Zapraszam do krótkiej prezentacji z wykonanych zadań.
Opracowała: Tatiana Zaniewska
Piękna Nasza Polska cała
Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Piękna nasza Polska cała” jest odpowiedzią na wyjątkowe święto Polaków – 100. rocznicę odzyskania niepodległości.
Zapraszam do krótkiej fotorelacji i prezentacji z wykonanych zadań.
https://drive.google.com/file/d/19jvtelFBTe1NkQPtrGxH9klJsWnV9KkQ/view?usp=drivesdk