RYSOWANE WIERSZYKI
Rysowane wierszyki to zabawa dorosłego z dzieckiem.
To forma ćwiczeń, która pobudza procesy poznawcze, np. spostrzeganie, myślenie, uwagę,
a także wzmacnia motywację do czynności grafomotorycznych.
Rysowane wierszyki to rysunki, których powstawaniu towarzyszą rymowanki, opisujące powstający obraz.
Rysowane wierszyki stanowią formę relaksu dla dzieci nadpobudliwych, jak również pobudzają dzieci zahamowane.
Opowiadają o powstaniu kolejnych elementów rysunku, które dorosły jednocześnie rysuje
(tekst wierszyka i sposób wykonania rysunku rodzic powinien opanować przed zabawą z dzieckiem).
Z czasem dziecko samo zacznie włączać się do zabawy i naśladować rysowanie "pod dyktando" wierszyka wypowiadanego przez rodzica, po czym samo będzie potrafiło mówić wierszyk i jednocześnie ilustrować go rysunkiem.
Będzie wtedy jednocześnie "aktorem" i "artystą", bo samo pracuje.
Rozwija swoją pamięć odtwórczą, jak również stymuluje mowę.
A oto przykłady rysowanych wierszyków:
https://www.youtube.com/watch?v=ONbQrMP9-3o
https://www.youtube.com/watch?v=p7n-6jFiIAc
https://www.youtube.com/watch?v=jqBh7EtFyG8
https://www.youtube.com/watch?v=hruQESg9QnA
https://www.youtube.com/watch?v=vEiJP0v3xF4
WIERSZYKI DO RYSOWANIA
OŁÓWEK
Jedna kreska z drugą kreską
Żyły sobie po sąsiedzku.
Gdy się wreszcie raz spotkały,
Ołówek narysowały.
Rysik ładnie zaostrzyły,
Falbankami ozdobiły.
GRZEBIEŃ
Narysuję grzebień
Specjalnie dla ciebie:
Jedna długa kreska,
Obok druga kreska,
Potem dużo krótkich kresek-
Grzebień szczerzy się do ciebie.
PARASOL
Narysuję starannie półkole,
Potem łuki,
Laseczkę,
Falbankę.
I już idę pod parasolem
Przez pola,
Przez las,
Przez polankę.
KONIK NA BIEGUNACH
Jeden pałąk,
Drugi pałąk,
Potem łuki dwa.
Szyja, głowa,
Grzywa, ogon-
Konik drogą gna.
BIEDRONKA
Kółko przetnij na połówki.
Główka, czułki,
Kropki, nóżki.
Ile kropek masz, biedronko?
Nie wiem ile. Spytaj słonko.
„Kwiatek”
W środku koło, na nim płatek,
drugi płatek, trzeci płatek, czwarty płatek,
jeszcze kreska i jest kwiatek.
„Motyl”
Narysuję długi odwłok,
przy nim skrzydło, niby obłok.
Jeszcze jedno skrzydło dam,
Główkę, czółka i … motyla mam.
„Osa”
Przyleciała osa, do twojego nosa.
Tu ma główkę, a tu odwłok
cienki w pasie i ma żądło.
Tu dam nóżki, tutaj skrzydła dam.
Żółte oraz czarne pasy, ty pomaluj sam.
„Ryba”
Fala jedna, fala druga.
Głowa, płetwy, oko mruga.
Wszyscy teraz chyba wiecie,
że to ryba ma być przecież!
„Domek”
Na domek Tereski
rysuję trzy kreski.
Na nich deska położona,
linia z linią połączona.
Prostokąt i kwadraty dwa,
drzwi i okna domek ma.
„Auto”
To prostokąt i dwa kółka,
z przodu kwadrat, z tyłu rurka.
Warczy, prycha, więc już wiecie,
że to auto sobie jedzie.
„Słonko”
Duże koło,
pełno kresek, długich, krótkich,
małych, dużych.
Buzia pięknie uśmiechnięta
i słoneczko oczka mruży.
Kotek
Miły pyszczek, uszka małe,
Oczka bystre, wąsy białe.
Brzuszek, ogon podkręcony,
Krótkie nóżki podkulone!
KURCZĄTKO
Kurczątko z jajeczka się urodziło…
Główkę najpierw wychyliło.
Na dwie nóżki wyskoczyło.
Czarne oczka otworzyło,
dziobek mały rozchyliło,
że jest głodne zakwiliło.
AUTO
To prostokąt
I dwa kółka.
Z przodu kwadrat,
Z tyłu rurka.
Warczy, prycha
Więc już wiecie,
Że to auto ma być przecież!
KSIĘŻYC
Mały ten rogalik
Świeci jasno nocą.
Z gwiazdkami złotymi
Krąży wokół ziemi!
DYMEK
Leci dymek przez kominek,
A tuż za nim drugi dymek!
A za drugim trzeci dymek!
Lecą razem przez kominek!
„Okulary”
Kółko, kółko i kreseczka,
tu laseczka, tam laseczka.
Widzi młody, widzi stary,
że nam wyszły… (kończy dziecko) okulary.
Miś
Małe kółko jest na górze,
Pod nim drugie, taaaaakie duże...
W małym kółku oczka małe,
Pyszczek, uszy... doskonale!
Z tego będzie bury miś
Podpowiada mały Krzyś!
Miś ten łapy ma... i brzuszek...i puszysty swój kożuszek