Jadą, misie”- graficzne opracowanie wzoru 1D wg MDS – „Piosenki do rysowania”.

W tym roku Chochliki rozpoczęły cykliczne zajęcia Metodą Dobrego Startu opracowaną przez prof Martę Bogdanowicz, założycielkę Polskiego Towarzystwa Dysleksji. Metoda ta ma za zadanie wspomaganie dzieci z dysleksją, ale równie dobrze oddziałuje na wszechstronny rozwój dzieci w wieku przedszkolnym. Jej uporządkowana, schematyczna forma sprawia, że dzieci, po kilku zajęciach, doskonale znają jej rytmiczność, a różnorodność zadań wynikających z treści piosenki lub wiersza sprawia, że każde zajęcie jest inne i ciekawe. W pierwszej części zajęcia dzieci osłuchują się z piosenką, po wysłuchaniu piosenki wypowiadają się na temat piosenki (są to zabawy rozwijające słuch fonematyczny) np przez wyodrębnianie z treści piosenki:

  • zdań (Co robią misie? Gdzie przyjechały misie?– odpowiadanie słowami piosenki),

  • wyrazów (Co misie narobiły w lesie? Co misie narobiły w borze?),

  • sylab i głosek (Ile sylab ma wyraz las, bór, misie?, Jaką głoską rozpoczynają się wyrazy: misie, jadą? Jaką głoskę słyszycie na końcu wyrazu: las, hałas?).

W tej części występują też zabawy doskonalące orientację przestrzenną.

Część właściwą rozpoczynają zabawy ruchowe. Po wysłuchaniu piosenki „Jadą, jadą misie” dzieci wymyślały pojazdy, którymi mogły podróżować.
(na rowerach, hulajnogach, biegówkach a może w zaprzęgach)
Po zabawach ruchowych  następują zabawy ruchowo- słuchowe z wykorzystaniem zestawu woreczków, instrumentów perkusyjnych, na których dzieci wystukują rytm piosenki. W naszych zajęciach są to często niekonwencjonalne sposoby realizacji rytmu- klockami, kasztanami, stukanie w woreczek nie tylko dłonią ale…stopą, kolanem, brodą. Pomysłowość dzieci jest nieograniczona! Byle tylko zgadzał się rytm. Czasem są to także zabawy, które mają na celu doskonalenie płynności ruchów ciała, ręki, nadgarstków.

W kolejnej części  zabaw ruchowo- słuchowo- wzrokowych dzieci poznają wzór graficzny dostosowany do piosenki, oraz sposób jego kreślenia. Ćwiczą go na wzorach o różnej fakturze (gładkiej, śliskiej, chropowatej, falistej…) kreśląc je zgodnie z melodią poznanej piosenki. Wzory przesuwają na przerwę w muzyce do kolegi po prawej stronie. W ten sposób, dzięki wieku doznaniom wzrokowo- czuciowym, mają możliwość polisensorycznego poznania wzoru

Ulubionym etapem jest samodzielne kreślenie wzoru na tacach z kaszą zakończone tworzeniem własnej kompozycji opartej o wzór lub związanej z tematem zajęcia.

Zajęcia kończy rysowanie wzoru, zgodnie ze śpiewem piosenki, na kartach pracy. Kolorowanie obrazka to nagroda za pracę podczas zajęć. Czasem zajęcie kończy miła niespodzianka.

Zajęcia Metodą Dobrego Startu:

  • wzory graficzne przyswajane są polisensorycznie czyli wielozmysłowo

  • rozwijają percepcję wzrokową przez analizowanie elementów wzoru i syntetyzowanie ich podczas odtwarzania

  • usprawniają motorykę kończyn: precyzję i koordynację ruchów

  • ćwiczą pamięć wzrokową

  • kształcą orientację przestrzenną

  • kształcą koordynację ruchowo- słuchowo-wzrokową

  • kształcą w sposób wszechstronny funkcje psychomotoryczne.