PAŹDZIERNIK
TYDZIEŃ V IDZIE JESIEŃ PRZEZ ŚWIAT
Tematy dni: 1. Świat wokół nas, 2. Jesienny spacer, 3. Zbieramy skarby jesieni, 4. Zabawy na świeżym powietrzu, 5. Malujemy jesień
Drodzy Rodzice!
W minionym tygodniu rozmawialiśmy o kolejnej wartości, jaką jest WRAŻLIWOŚĆ, m.in. na piękno przyrody oraz potrzeby roślin i zwierząt. Skłaniało to do rozmów o jesieni. Poznaliśmy rośliny i zwierzęta, które można spotkać w parku, uczyliśmy się rozpoznawać drzewa, łączyć je z należącymi do nich liśćmi i owocami. Poprzez obserwacje, zabawy z materiałem przyrodniczym kształtowaliśmy wrażliwość na piękno jesiennego krajobrazu, podziwialiśmy różnorodność jesiennych barw.
Nasze obserwacje odzwierciedlaliśmy w formach plastycznych – malowaliśmy farbami na dużych powierzchniach. Badaliśmy, jak powstają kolory, poprzez mieszanie 3 barw.
Poznaliśmy literę m, M; umiemy odczytywać proste sylaby, a także pisać poznane litery w liniaturze. Ciągle doskonalimy słuch fonematyczny – wyróżniamy głoski w wyrazach, składamy wyraz z sylab i głosek.
Wykorzystując szyszki, kasztany czy żołędzie ćwiczyliśmy umiejętność dokładnego liczenia. Potrafimy klasyfikować przedmioty wg dwóch cech i układać rytmy.
Umiemy zaśpiewać piosenkę Jesienny kujawiaczek (metrum trójdzielne), wykonać do niej prosty układ ruchowy i określić nastrój utworu. Znamy instrumenty perkusyjne, potrafimy samodzielnie zagrać prosty rytm.
W minionym tygodniu byliśmy na wycieczce w parku, podziwialiśmy i zbieraliśmy skarby jesieni. Dzięki temu nasz Kącik Przyrodniczy wzbogacił się o nowe okazy.
Dobre pomysły dla mądrych rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:
– warto korzystać z uroków złotej jesieni – często chodzić na spacer do parku i lasu, zbiera
skarby jesieni, które potem można wykorzystać do prac plastyczno-technicznych (kasztanowe ludziki, korale z jarzębiny);
– dobrze jest doskonalić u dzieci umiejętności podawania nazw okazów przyrodniczych, roślin, drzew;
– należy hartować organizm – rozwija
sprawnoś
ruchową, uprawia
sport nie tylko w ciepłą, słoneczną pogodę;
– tworzyć kompozycje z liści, patyków, gałązek, traw;
– wymyślać zabawy matematyczne z wykorzystaniem liczmanów (kasztany, szyszki, żołędzie): przelicza
, segregowa
, dodawać i odejmować;
– rozwijać zainteresowania przyrodnicze – prowadzić rozmowy na temat piękna jesiennego krajobrazu (obserwowanie przyrody, wąchanie jesiennych kwiatów, słuchanie szumu drzew, śpiewu ptaków).
TYDZIEŃ VI JESIENNA PRZYRODA
Tematy dni: 1. Leśne zwierzęta przed zimą, 2. Jesienne zoo, 3. Zwierzęta robią zapasy, 4. Zimowe schronienia owadów, 5. Pomagamy owadom przetrwać zimę
Drodzy Rodzice!
To kolejny tydzień, w który omawialiśmy piękno polskiej jesieni. Zwracamy uwagę nie tylko na rośliny, lecz także na zwierzęta. Znamy cechy charakterystyczne niektórych z nich, wiemy, w jaki sposób przygotowują się do przetrwania zimy, potrafimy podać nazwy miejsc, w których mieszkają. Poznajemy nowe słowa i wyrażenia; wiemy, co to znaczy hibernacja. Wiemy też, że należy pomagać zwierzętom w ciężkim dla nich okresie zimowym. Rozumiemy, jak ważna jest praca leśniczego. Zwróciliśmy uwagę na świat najmniejszych zwierząt – owadów: wiemy jak zachowują się jesienią. Jesteśmy wrażliwi na ich los w okresie zimowym – z myślą o nich wykonaliśmy domki dla owadów.
Poznaliśmy literę l, L. Uczyliśmy się dzielić wyrazy na sylaby, na głoski, wyodrębnialiśmy głoski w nagłosie. Podejmowaliśmy próby czytania prostych wyrazów. W zabawach grafomotorycznych kreśliliśmy nowo poznaną literę.
Poznaliśmy cyfrę 1. Bawiliśmy się materiałem przyrodniczym, przeliczając, odkładając i dokładając określoną liczbę liczmanów.
Rozwijaliśmy sprawność manualną podczas rysowania, wycinania, lepienia z plasteliny, stemplowania, konstruowania z materiału przyrodniczego – wykonaliśmy korale z jarzębiny.
Umiemy zaśpiewać piosenkę „Jesienny kujawiaczek”. Lubimy zabawy z chustą animacyjną, zabawy ruchowe i pobyt na świeżym powietrzu.
W trakcie zabawy poznaliśmy kolejne słówka w języku angielskim – potrafimy podać nazwy części ciała.
Dobre pomysły dla mądrych rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:
– warto kontynuować rozmowy na temat piękna jesiennego krajobrazu, często wybierać się na spacery do lasu, parku, zbierać okazy przyrodnicze;
– wykorzystywać materiał przyrodniczy do zabaw plastycznych i matematycznych: przeliczania, segregowania, klasyfikowania;
– wymyślać zabawy twórcze – bajki, historie o przygodach zwierząt, świecie roślin itp.;
– wykonać karmnik dla ptaków, domek dla owadów – umieścić go w widocznym miejscu; zbiera
pokarmu dla ptaków (nasiona, pestki);
– czytać książki – opowiadania i wiersze – oraz rozmawiać na temat ich treści;
– wspólnie śpiewać piosenki;
– wyszukiwać litery w wyrazach i podawa
ich nazwy, czyta
proste wyrazy;
– organizować zabawy rozwijające słuch fonematyczny – np. wyszukiwanie rymów do podanych wyrazów.
TYDZIEŃ VII KOSZYK PANI JESIENI
Tematy dni: 1. Zdrowo jemy, 2. Przysmaki z sadu, 3. Witaminy z warzyw, 4. Grzyby – leśne skarby, 5. Spacer po parku i lesie
Drodzy Rodzice!
W tym tygodniu nadal rozmawialiśmy o jesieni. Poznaliśmy trzy ekosystemy: las, park i pole. Znamy podstawowe rośliny i nazwy drzew owocowych. Potrafimy wymienić krajowe owoce i warzywa i globalnie odczytać ich nazwy. Omówiliśmy kolejną wartość – ZDROWIE. Wiemy, że owoce i warzywa są zdrowe i często powinniśmy je jeść, zwłaszcza w postaci surówek i świeżo wyciskanych soków. Lubimy chrupać marchewkę, ale poznawaliśmy też smak mniej znanych warzyw, np. kalarepki. Potrafimy samodzielnie przygotować surówkę z jabłek i marchewek. Poznaliśmy dary lasu – grzyby jadalne i niejadalne, znamy ich budowę.
Z zainteresowaniem badaliśmy, jakie kolory kryją się w jesiennych liściach.
Przyjemność sprawiają nam wycieczki, spacery i zabawy na świeżym powietrzu.
Korzystamy z darów pani Jesieni – manipulujemy, przeliczamy, dokładamy, odkładamy. Potrafimy klasyfikować przedmioty wg dwóch cech. Ćwiczymy dodawanie i odejmowanie z wykorzystaniem liczmanów. Potrafimy skonstruować grę z wykorzystaniem kostki – umiemy ustalić jej zasady.
Wykonujemy różne prace plastyczne, w których wykorzystujemy dary jesieni. Umiemy posługiwać się nożyczkami – ciąć różne materiały po liniach prostych i falistych. Do zabaw plastycznych wykorzystujemy niekonwencjonalne materiały, np. patyczki do czyszczenia uszu.
Poznaliśmy literę t, T, ćwiczymy wyodrębnianie głosek w nagłosie i wygłosie. Czytamy proste wyrazy. Ciągle doskonalimy sprawność dłoni – kreślimy wzory literopodobne, kolorujemy w obrębie konturu.
Śpiewamy piosenkę o tematyce zdrowotnej Przepis na zdrowie, sprawnie reagujemy na pauzę w muzyce, potrafimy grać rytmicznie na instrumentach perkusyjnych.
Dobre pomysły dla mądrych rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:
– warto często bawić się na świeżym powietrzu – jeździć rowerem, na rolkach, spacerować po lesie lub parku;
– zbierać materiał przyrodniczy i wykorzystywa
go do zabaw technicznych (np. konstruowania kasztanowych postaci, stemplowania liśćmi na kartonie);
– zorganizować wycieczkę do lasu – wspólnie zbiera
grzyby, rozmawiać na temat zachowania się w lesie;
– wspólnie przygotowywa
potrawy z warzyw i owoców, zachęca
dzieci do ich kosztowania (sałatki, surówki, smoothie, musy);
– bawić się w przeliczanie, dodawanie i odejmowanie z wykorzystaniem kasztanów, orzechów, żołędzi;
– utrwala
nazwy owoców i warzyw oraz ich kolorów (także w języku angielskim).
TYDZIEŃ VIII SKARBY JESIENI
Tematy dni: 1. Spiżarnia zaradnej mamy, 2. Co mrozimy?, 3. Co kisimy?, 4. Co suszymy?, 5. Robimy przetwory
Drodzy Rodzice!
W tym tygodniu rozmawialiśmy o przygotowaniach do zimy. Poznaliśmy kilka sposobów przechowywania pożywienia: robienie przetworów owocowo-warzywnych, mrożenie, kiszenie i suszenie. Samodzielnie zrobiliśmy mrożonki, kisiliśmy kapustę, przygotowaliśmy kompot jabłkowy, suszyliśmy owoce, zioła i grzyby. W ten sposób zachęcamy do spożywania owoców i warzyw w różnej postaci. Wiemy, że są one zdrowe, mają dużo witamin.
Rozwijamy mowę, wzbogacamy słownictwo, posługujemy się wyrazami: spiżarnia, zapasy, przetwory.
Czujemy się gospodarzami sali, organizujemy kącik z zapasami, poznajemy różnorodne przetwory: dżemy, kompoty, powidła, soki warzywne itp.
Dużo czasu poświęciliśmy zabawom matematycznym z wykorzystaniem owoców i warzyw: przeliczaliśmy, klasyfikowaliśmy. Poznaliśmy cyfrę 2.
Poznaliśmy literę I, I. Uczymy się wysłuchiwać, jaka głoska znajduje się n początku i na końcu różnyc wyrazów. Odczytujemy sylaby i wyrazy.
Rozwijamy sprawność ręki podczas wycinania, malowania, stemplowania. Sprawnie operujemy flamastrami i kredkami, dbamy o jakość prac plastycznych. Uczymy się wiązać kokardki.
Śpiewamy piosenkę o tematyce zdrowotnej Przepis na zdrowie, reagujemy na zmiany rytmu i tempa, potrafimy akompaniować do ruchu z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych.
Ten tydzień upłynął nam pod hasłem badań – badaliśmy, gdzie jest zimnej: w lodówce czy w zamrażarce, sprawdziliśmy, w jakich warunkach szybciej wyschnie chustka oraz jaki kolor ma czerwona kapusta.
Dobre pomysły dla mądrych rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:
– warto włączać dzieci w prace domowe – wspólnie przygotowa
przetwory i etykiety do nich;
– umożliwiać im poznawanie nowych smaków warzyw i owoców – wspólnie robi
musy, smoothie, zachęca
dzieci do jedzenia owoców i warzyw jako „przegryzek”;
– bawić się w wysłuchiwanie głosek na początku i na końcu wyrazów, dzielenie krótkich wyrazów na głoski, składanie wyrazów z głosek;
– przeliczać przedmioty, tworzyć zbiory,